Kommande aktiviteter 2024

Måndagar kl. 17-20
Aktivitetskvällar för föreningens medlemmar som pågår varje helgfri måndag året ut. Kom till museet för att träffa andra i föreningen, prata sten, fixa med något, läsa böcker i biblioteket eller kanske slipa en sten.

Lördag 23 mars, kl. 12-18
Guldvaskarföreningens årsmöte
Guldvaskarföreningen håller sitt årsmöte. Om du är medlem i Guldvaskarföreningen är du välkommen att delta. Vid besök på museet ber vi er att inte störa om ni går upp på övervåningen och besökare kommer inte kunna titta in i porfyrrummet.

Tisdag 26 mars, kl. 19
TGF:s årsmöte
Tunabygdens geologiska förening håller sitt årsmöte. Om du är medlem är du varmt välkommen att delta. För att få rösta måste du ha betalat medlemsavgiften! Efter mötet hålls ett föredrag av nuvarande vice ordförande Linda Sääv om hennes resa till Island förra sommaren med målet att få se ett aktivt vulkanutbrott. Fakta om Islands geologi och vulkanism och fina bilder från alla utbrotten och hennes vandring utlovas!

Tisdag 9 april, kl. 18.30
Temakväll, Vulkaner
Linda Sääv, föreningens vice ordförande, håller en temakväll kring vulkaner. Varför finns dom? Hur bildas dom? Var finns dom? Varför har vi inga vulkaner i Sverige? Hur många olika typer finns det? Varför finns det olika typer? Varför är viss lava långsam och annan lava lättflytande? Varför får vissa vulkaner explosiva utbrott och andra inte? Detta är bara några frågor ni kommer få svar på denna kväll!

Tisdag 23 april, kl. 18.30
Temakväll, Radioaktivitet
Vår fysiklärare i styrelsen, Bengt Rosén, presenterar fenomenet radioaktivitet. Vi är många som besöker museet och har funderingar kring varför vissa mineral är radioaktiva och vilka mineral vi ha i samlingen i vår radioaktivitetsmonter. Vilka instrument använder man för att mäta radioaktivitet och är det farligt att samla på dessa mineral? Alla är välkomna till museet denna kväll med detta strålande innehåll.

Tisdag 16 maj, kl. 18.30
Jotnisk sandsten och öjediabas – två av länets karaktärsbergarter
Jonas Bergstedt i föreningen håller ett föredrag och kommer berätta om hur dessa två bergarter bygger upp en stor del av Västerdalarnas berggrund. Under kvällen beskrivs dom och deras bildningshistoria för 1.4 miljarder år sedan. En resa till en tid då Dalarna täcktes av öknar vid randen av en superkontinent.

Lördag 25 maj, kl. 9.00
Exkursion till Hofors
Årets första exkursion med Jan Lindsten som guide tar oss till Hofors där vi bland annat besöker Körbergsklack där man kan hitta fina andraditgranater. Samling sker vid Geologiska museet kl. 9.00 för att ordna med samåkning och gemensam avfärd. Hör av er till styrelsen via mejl eller personligen om ni önskar ansluta efter vägen dit.

Lördag 8 juni, kl. 8.00
Exkursion till Mockfjärd
Denna exkursion med Bengt Rosén i spetsen tar oss till Mockfjärd med omnejd. Samling sker vid Geologiska museet kl. 8.00 för att ordna med samåkning och gemensam avfärd. Kl. 9.00 samlas vi i Mockfjärd vid antikhandeln vid rondellen. Bengt kommer att berätta historier kring och visa oss många intressanta fyndigheter i Bladtjärnsberget, Predikstolen och Flintgruvan. Tag med matsäck och kläder för väder för en heldag i området.

Onsdag 26 juni, kl. 13-16

Onsdag 10 juli, kl. 13-16

Lördag 20 juli, kl. 13-16
Stenkul i Stenparken
Vi öppnar upp museet och Stenparken för alla intresserade. Vi har öppet hus på museet och ställer ut bord i parken för utställare, mineralsafari, skyltning av föreningens verksamhet för allmänheten och identifiering av medtagna stenar.

Onsdag 24 juli, kl. 13-16

Tisdag 6 augusti, kl. 18.30
Temakväll, förberedelser inför exkursioner
Vad behöver en amatörgeolog ha med sig i fält? Vi visar upp olika hjälpmedel för att kunna samla stenar och mineral på ett bra sätt. Hur samlar man på stenar? Vi har förslag på litteratur och andra hjälpmedel som är bra att ha. Hinner vi går vi igenom lite kort om mineral- och bergartslära. Den här kvällen passar våra nya medlemmar som förberedelse innan exkursionen till Grönsjöberg lördag den 10 augusti.

Onsdag 7 augusti, kl. 13-16

Lördag 10 augusti, kl. 9.00
Familjeexkursion Grönsjöberg, Borlänge
Vi samlas kl. 9.00 vid museet för samåkning. Föreningen tar med skyddsglasögon, handskar och geologhammare till låns och bjuder på grillad korv med dryck (juice). Föranmäl ert deltagande på info@geologiskamuseet.se eller på sms 072-522 22 26.

Lördag 14 september, kl. 11-16
Geologins dag
Vi firar Geologins dag med öppet hus, guldvaskning, stenslipning, bokstavshuggning i sten, tipspromenad, guidning i Stenparken och museet, lotteri och försäljning av stenar och litteratur.